CNN Exposed – Emmy Winning Former CNN Journalist Blows The Whistle: CNN is paid by foreign and domestic Government agencies.

 

Note: The #OromoProtests and #OromoRevolution that has been given wide written, visual and social media coverage all over the world has been denied attention & coverage by the CNN. The following piece will exactly explain the reason why the CNN has been refusing to report on the profound & unique struggle & revolution of the Oromo people, the first in its kind in Africa, that is shaking TPLF from its foundation.

Submitted by IWB

CNN is paid by the US government for reporting on some events, and not reporting on others. The Obama Administration pays CNN for content control.

Let that sink in.

Additionally CNN and CNN International are also paid by foreign governments to avoid stories that are damaging, and construct narratives that show them in a better, albeit false, light.

Amber Lyon is a three-time Emmy winning investigative journalist and photographer. She accuses CNN of being “fake news.”

Back in March 2011, CNN sent a four person team to Bahrain to cover the Arab Spring. Once there, the crew was the subject of extreme intimidation amongst other things, but they were able to record some fantastic footage. As Glenn Greenwald of the UK’s Guardian writes in his blockbuster article from September 4th 2012:

 

“In the segment, Lyon interviewed activists as they explicitly described their torture at the hands of government forces, while family members recounted their relatives’ abrupt disappearances. She spoke with government officials justifying the imprisonment of activists. And the segment featured harrowing video footage of regime forces shooting unarmed demonstrators, along with the mass arrests of peaceful protesters. In sum, the early 2011 CNN segment on Bahrain presented one of the starkest reports to date of the brutal repression embraced by the US-backed regime.

Despite these accolades, and despite the dangers their own journalists and their sources endured to produce it, CNN International (CNNi) never broadcast the documentary. Even in the face of numerous inquiries and complaints from their own employees inside CNN, it continued to refuse to broadcast the program or even provide any explanation for the decision. To date, this documentary has never aired on CNNi.

Having just returned from Bahrain, Lyon says she “saw first-hand that these regime claims were lies, and I couldn’t believe CNN was making me put what I knew to be government lies into my reporting.”

Here is a segment of the Bahrain report that Amber Lyon and her team put together. CNNi refused to allow it to air because the Bahrain Government had paid them not to show it.

5 Responses to CNN Exposed – Emmy Winning Former CNN Journalist Blows The Whistle: CNN is paid by foreign and domestic Government agencies.

  1. Maal Wayyaa October 20, 2016 at 11:53 am #

    As I am listening to this reporter via video it reminds me of the praise heaped on Ethiopia’s EPRDF, the butchers of Oromo people by Farid Zakaria of CNN.
    Unmatched hypocrisy is the only definition of this unmitigated coercive behavior by the powers-to-be.

    How ever sad it is certainly the truth will show up sooner or later.

  2. Gofta October 20, 2016 at 2:35 pm #

    Ayyaantuu duped again. Please check your sources before you post things like this. by the way this is an old story, at least 4 years old.

    Here is what I found.
    Ironically, the article and the infographic are both spreading the same type of propaganda they accuse CNN of.

    Some background: Firstly, CNN and CNN International are two very separate organizations. Secondly, Journalist Amber Lyon became concerned about the credibility of CNN International (not to be confused with CNN — which is the US arm) because of their handling of a documentary she made called iRevolution: Online Warriors of the Arab Spring for CNN (not CNN International). I know, it’s a little confusing, but bear with me.

    13 minutes of her hour long documentary was about Bahrain and its corrupt government. She claims she wondered why her documentary wasn’t going to be aired on CNN International — even though it was actually made for CNN — because she believed it was of direct interest to CNN International’s audience. So confused was she by this, that she decided to dig a little deeper, and that’s when she discovered what she claims were financial connections between CNN International and the Bahrain government that showed the country had paid for pro-Bahrain content to be aired on CNN International. (She also claims she found similar connections with Lebanon, Georgia and Kazakhstan.)

    This is the basis for saying that Lyon made accusations about governments paying for content on “CNN” — it was actually CNN International she was accusing, not the US arm, CNN.

    CNN International issued a response to her claims, which stated,

    “[The documentary] was never intended to air on CNN International. It was an hour-long program about the impact of social media on the Arab Spring that was commissioned for CNN US, where it ran in June of 2011 … There is nothing unusual about this programming decision [to not air the documentary on CNN International].”

    So yes, CNN aired her documentary in the US in June 2011, they just didn’t show it on CNN International. Given that CNN International is the most watched English speaking news outlet in the Middle East, Lyon’s concerns might be somewhat justified, but CNN maintains that they had already aired similar Bahrain programming, including some of Lyon’s other work.

    With regards to Lyon’s accusation that CNN International aired “sponsored” content from corrupt regimes, they also stated that,

    CNN International has carried advertising and sponsored content since the 1990s. The critical issue is that our editorial operations and our commercial operations are completely separate. No deal ever buys any editorial influence.

    This is where a gray area appears. You can read their back-and-forth debate here, and decide for yourself:
    •Lyon’s initial claims (The Guardian, 4 September 2012)
    •CNN International’s response (CNN International Press Release, 5 September 2012)
    •Glenn Greenwald’s (author of the original Guardian article) counter-claims (His own Google Doc, 6 September 2012) (Updated with BoingBoing version)
    •Lyon’s own counter-claims (Her own Google doc, 6 November, 2012)

    The infographic also is very focused on CNN (US) and the Obama Administration, neither of which have anything to do with the above.

    So, to recap, let’s take a look at the points of that infographic:

    •Was Amber Lyon ordered to report fake stories? NO

    •Was she ordered to delete stories that were unfriendly to the Obama Administration? NO

    •Has she made any claims that the US Government pays for content on CNN or any other news outlet? NO

    •Has she specifically accused the Obama Administration of paying for stories or propaganda pieces? NO

    With regards to her actual concerns with American news outlets (including CNN) and its relationship with the US government, Amber Lyon is very clear about what they are — and they have nothing to do with the claims of the infographic:

    She believes that major American news outlets seem to be pushing “anti-Iran” messages, much like they pushed the phrase “weapons of mass destruction” prior to the invasion of Iraq (that’s the example she uses). She says that, due to the earlier messages preceding the Iraq War, she feels that the US government may be gearing up to war with Iran in the same deceitful manner. (You can hear her talk about this in her own words here.)

    She considers ALL American news outlets suspect, and she uses news outlets that were FOR the Iraq War (and who reported about “weapons of mass destruction”) as prime examples of this sort of propaganda. In other words, her concerns on this matter have nothing to do with CNN or the Obama Administration specifically, and actually she implies big accusations towards other networks (Fox) and other administrations (Bush’s).

    Now, to be fair, Lyon does have some issues with the Obama Administration — even though they have nothing to do with them paying for news content or CNN. In her interview with (ahem) Alex Jones, she talks about how she feels the present Administration has made all news outlets afraid of publishing stories that include sources they’ve deemed as “terrorists”.

    This, she says, has put the government in control of what gets reported, because journalists don’t want to be indicted to reveal their sources. She says the government should not be in control of who is deemed a terrorist, and who is not, and that journalists shouldn’t be threatened with indictment to reveal their sources, even if the government considers those sources to be threats to national security. (Source)

    I think this is a interesting claim, and it’s a shame that this isn’t what’s being spread around in infographics and overwrought websites.

    Also, she was also never “fired” from CNN for blowing any whistles, she was laid off (along with 60 other people) as they closed a whole division down as part of restructuring. And if you need further proof of this, consider the fact that it was only after she was laid off that she started talking publicly about her concerns. As an aside, she also specifically says that she never saw any evidence of US Government officials controlling the news during her time at CNN. (You can hear her talk about both of these things in her own words here)

    It’s hard to know where the truth lies and the conspiracy theories begin with regards to CNN International’s ties to corrupt regimes. She talked with Alex Jones in September 2012, but it’s worth watching for what she says (you have to ignore what Alex Jones says) and that you’re aware that she’s referring to the Bahrain government and CNN International.

    Her claims that the US Government’s attempts to crack down on terrorism is negatively affecting the free press is troubling, but she’s never claimed they paid CNN (or anyone else) for content.

    So, regardless of all of this, one thing is for sure; both the infographic and article are absolute nonsense.

  3. Didaa October 20, 2016 at 8:50 pm #

    Gofta

    You said, ‘Ayyaantuu duped again.’ Ayyaantuu is a beloved Oromo website that is, at least, working for Oromo people. It is you who tries to be more rational and more concerned for the main stream corporate blood suckers than the media owners themselves that is duped.

    It is such kind of thinking and useless rhetoric that has held Oromo struggle backward, the art of talking & writing articulately much with out tangible deliverables on the ground.

    The main point, I think, that is needed in this news about CNN is not the time frame or about the branch of CNN that is affected in this issue, but the fact that CNN has never seriously covered Oromo Revolution as they have been doing during the Arab Spring in Egypt, Tunisia and Libya. And this can be directly correlated with the brutal gov’t in Bahrein.

    So, are you defending CNN that they did nothing wrong or that they reported about #OromoProtests properly? or trying to show us your ‘analytical skills’ in going to detail into such minor thing like who-is-who and the personalities of the individuals involved in this case?

    What is your point in criticizing Ayyaantuu?

  4. Mormor October 21, 2016 at 12:47 pm #

    They learned to make money from Ambassadoress Patricia Halsch to Ethiopia.Who earned billions by helping Tigray TPLF generals money laundering .

  5. Mormor October 21, 2016 at 1:07 pm #

    They learned to make money from Ambassadoress Patricia Halsch to Ethiopia.Who earned billions by helping Tigray TPLF generals in money laundering .

Leave a Reply

Designed and Developed by NextGen IT Solutions